Existeixen quatre
metàfores sobre els usos que un ordinador pot tenir.
Charles Crook, professor de l'Escola d'Educació de la Universitat
de Nottingham , les va definir en el seu llibre,"Ordenadores y aprendizage
colaborativo".
A través d'aquestes metàfores s'explica com la tecnologia ens pot ensenyar o com ens pot ajudar a aprendre en funció del paper que ha de jugar l'ordinador. Aquests models serien:
- La metàfora tutorial: l'ordinador com a tutor
- La metàfora de la construcció: l'ordinador com a alumne
- La metàfora del laboratori: l'ordinador com a simulador
- La metàfora de la caixa d'eines: l'ordinador com a eina
La metàfora tutorial: l'ordinador com a tutor
En aquesta metàfora, l'ordinador es caracteritza per fer el paper de mestre.
Ell ens ensenya diferents conceptes i ens avalua.
En algunes pàgines com:
Aquesta pàgina ajuda als nens i nenes amb el seu procés d'aprenentatge amb la lectura.
La metàfora de la construcció: l'ordinador com a alumne
Es tracta de que l’ús de l’ordinador
està centrat en l’alumne, és a dir, és ell el que té un control de l’ordinador.
L’alumne és qui ensenya i dóna instruccions a l’ordinador sobre allò que ha de
fer.
A
la classe de GTIC vam utilitzar un programa anomenat SCRATCH.
La metàfora del laboratori: l'ordinador com a
simulador:
Aquesta metàfora permet un mètode d’aprenentatge
basat en la descoberta. Es tracta de sistemes tancats en el els quals els
usuaris poden manipular diferents paràmetres però el que no poden fer, és
afegir-hi de nous.
Aquí el que fan és aprendre a través de l’experimentació
i la deducció. En aquest cas no és l’ordinador el que fa de mestre, tampoc son
ells els que l’ensenyen a ell. El programa es dedica a demostrar les coses.
Dos dels exemples que us puc oferir en relació amb
aquesta metàfora són:
“Doctora xinxeta i Crayon physics”.
La metàfora de la caixa d'eines: l'ordinador com a eina:
En aquest cas l’ordinador assumeix la
funció de caixa d’eines per diversos aspectes:
·
Hi ha actes que només podem dur a
terme amb l’ajuda de l’ordinador.
·
Té moltes funcions.
·
Gràcies a ell som capaços de veure
allò que està passant a un altre lloc del món.
·
Ens podem comunicar amb els altres.
·
Podem compartir arxius, textos,
esborrar textos...
·
Gràcies a l’ordinador som capaços de
realitzar les coses d’una forma molt més ràpida.
·
Podem comprar i vendre de manera
online.
Jordi Vivancos diu que considerar el
nostre ordinador com una simple caixa d’eines no ens deixa experimentar i veure
totes aquelles possibilitats que ens ofereix l’ordinador i la xarxa en l’àmbit
educatiu.
No hay comentarios:
Publicar un comentario