jueves, 3 de enero de 2013

CONCEPTUALITZACIÓ DE LA NATURALESA DE L'APRENENTATGE AMB ORDINADOR


Existeixen quatre metàfores sobre els usos que un ordinador pot tenir.

Charles Crook, professor de l'Escola d'Educació de la Universitat de Nottingham , les va definir en el seu llibre,"Ordenadores y aprendizage colaborativo".

A través d'aquestes metàfores s'explica com la tecnologia ens pot ensenyar o com ens pot ajudar a aprendre en funció del paper que ha de jugar l'ordinador. Aquests models serien:
  • La metàfora tutorial: l'ordinador com a tutor
  • La metàfora de la construcció: l'ordinador com a alumne
  • La metàfora del laboratori: l'ordinador com a simulador
  • La metàfora de la caixa d'eines: l'ordinador com a eina
Voleu indagar més sobre aquestes metàfores? A continació us faré cinc cèntims sobre cadascuna d'elles:


La metàfora tutorial: l'ordinador com a tutor

En aquesta metàfora, l'ordinador es caracteritza per fer el paper de mestre.
Ell ens ensenya diferents conceptes i ens avalua.
En algunes pàgines com:

 
 
Aquesta pàgina ajuda als nens i nenes amb el seu procés d'aprenentatge amb la lectura.
 
 
La metàfora de la construcció: l'ordinador com a alumne
Es tracta de que l’ús de l’ordinador està centrat en l’alumne, és a dir, és ell el que té un control de l’ordinador. L’alumne és qui ensenya i dóna instruccions a l’ordinador sobre allò que ha de fer.
A la classe de GTIC vam utilitzar un programa anomenat SCRATCH.
 
 
La metàfora del laboratori: l'ordinador com a
simulador:
 
Aquesta metàfora permet un mètode d’aprenentatge basat en la descoberta. Es tracta de sistemes tancats en el els quals els usuaris poden manipular diferents paràmetres però el que no poden fer, és afegir-hi de nous.
Aquí el que fan és aprendre a través de l’experimentació i la deducció. En aquest cas no és l’ordinador el que fa de mestre, tampoc son ells els que l’ensenyen a ell. El programa es dedica a demostrar les coses.
Dos dels exemples que us puc oferir en relació amb aquesta metàfora són:
“Doctora xinxeta i Crayon physics”.
 
La metàfora de la caixa d'eines: l'ordinador com a eina:
 
En aquest cas l’ordinador assumeix la funció de caixa d’eines per diversos aspectes:
·         Hi ha actes que només podem dur a terme amb l’ajuda de l’ordinador.
·         Té moltes funcions.
·         Gràcies a ell som capaços de veure allò que està passant a un altre lloc del món.
·         Ens podem comunicar amb els altres.
·         Podem compartir arxius, textos, esborrar textos...
·         Gràcies a l’ordinador som capaços de realitzar les coses d’una forma molt més ràpida.
·         Podem comprar i vendre de manera online.
Jordi Vivancos diu que considerar el nostre ordinador com una simple caixa d’eines no ens deixa experimentar i veure totes aquelles possibilitats que ens ofereix l’ordinador i la xarxa en l’àmbit educatiu.
 
 
 
 
 
 




No hay comentarios:

Publicar un comentario